Ford Tourneo Active - Terepre fel!
Az előjelek már láthatók voltak, ezért lehetett sejteni, hogy a Ford meglépi a kisebb áruszállítójának a terepesítését is. Megérkeztek a kereskedésekbe a Tourneo és a Transit Connect Active változatai.
Jó ideje megállíthatatlan a szabadidő-autók térhódítása. Ezért – kis túlzással – a vásárlók minden terepesnek látszó autót megvesznek, mert az divatos és jobban néz ki, mint a hagyományos társaik. A kék ovál - a szabadidő-autó választékának gyors frissítése mellett - kihozta a Fiesta és a Focus enyhén terepesített, Active kiviteleit. Ezt tetézte a nyáron megérkezett Transit Active, amivel a haszonjármű személy és áruszállító kiviteleit varázsolta terepképesebbé.
Szerencsére az előbb említett beavatkozások nem csak a külsőre fókuszáltak, hanem az autót felkészítették a ”terepezésre” is. Az idézőjel nem véletlen, mert az aktív kiviteleknél nem arról szól a történet, mint az újjászülető Broncónál.
A valódi terepképességeket rejtő legendás amerikai terepjáró kiviteleinél ténylegesen lehet térdig érő sárban és durva köves talajon mászkálni. Mert a dögösen kinéző kocsi két változata direkt ilyen igénybevételekre lett tervezve.
Az Active változatoknál a kör szűkebb, murvás, kijárt keréknyomú bakhátas utak és más enyhébb terepek leküzdése a fő cél. Ehhez a hardver is adott, ugyanis hátul 9, elöl pedig 24 milliméterrel emelték meg az autókat. A lökhárítóba integrált műanyag védőelem mutatja férfiasabbnak a járművet, a védelem szerencsére alul is folytatódik.
Ahogy a nagyobb testvérnél, a Ford itt is együttműködik a Quaife-val. Ez az angol cég részlegesen önzáró differenciálokat is gyárt. Az együttműködés gyümölcsét a Fiesta ST-nél már meg lehetett ízlelni, de a modellpalettában megtalálható a Focus ST is, ahol a Fiestához hasonló technikát vonultattak fel.
A részlegesen önzáró differenciálzárak (LSD), a haszonjárműveknél is szerepet kaptak, így várható volt, hogy a Transit után a Tourneo-hoz és a Transit Connect-hez is megérkezik a terepjárást segítő alkatrész.
Aki sáros és laza talajon nagy segítséget nyújtó eLSD-t szeretne az autójába, annak a 120 lóerős motorral szerelt dízelben kell gondolkodnia, a hatsebességes, kézi kapcsolású váltóval együtt. Aki a 110 lóerős 1,5-ös dízelt vagy a 8 sebességes automata váltós kivitelt rendeli, ahhoz nem kérheti az eLSD-t.
Az autók külsején és belsején egyébként jól mutatnak az Active felszereltséggel járó elemek. Ezek a sárvédő szélesítések, az autó oldalát, a külső tükör borítását védő műanyag elemek, belül pedig a jellegzetes mintázatú és sárga cérnával varrt, leszedhető, mosható üléshuzatok. A küszöböket is védik, hogy a bakancsos be- és kiszállás minél kevesebb sérülést okozzon a küszöb fényezésében.
Benedek Attila
Cikkünk a Ford alkatrész webáruház közreműködésével készült.